“er ingen vits i å skrive noe som helst..”

- Charles Bukowski



Og jeg er enig etter ei runde med skepsis, også mot han.




Nå litt om status og rang.



Hvis ikke det bare er sånn 

at det er noe som bare må ut

koste hva det koste vil


Så gi faen i å skriv

Ikke gi

Ta

Det du vil ta


Jeg tok en ferie

ikke til thailand

men fra det livet jeg levde hjemme


Tok med meg alt for mye

verktøy og baggasje

som var viktig

hjemme


når jeg lukter på friheten jeg har funnet her

så trengs ingen telelinser

ei heller ingen teleskop

fra swarovski eller canon


men kun en gitar

som jeg ikke tok med



Kvinner

de er det samme

hvor enn du drar


kloke menn forteller og gir råd

til dumme og fattige folk 

som meg selv


er nå ikke særlig imponert over

disse råd om ditt og datt

det er mye som ikke stemmer


også her


jeg er den jeg er

kritiserende og vantro


i dag feirer de her nede

det er vist årets vakreste eventyr


jeg sitter i min bungalow

å spiller stones på pc


å lar de falne være falt


jeg minnes hver dag mine egne

som har vandret inn i en annen dimmensjon


de taler ennå til meg

og gir meg råd

i tykt å tynt

gode råd


hver dag

men i kveld


rockemusikk akkompagneres av fyrverkeri

Leo i kjøleskap vandrer over i ølmage på 50+ åring


ikke at det er gammelt

man lever hvis man ikke tør å leve og

men med Leo blir det litt til


damen som var her har gått hjem

hun kommer tilbake

hun har mitt nummer og lurer på om jeg snart kommer 

ut av mitt rede


jeg vil ikke bare svive med

å henge etter alle de andre


ikke her

ikke hjemme

i norge

eller i siam


jeg vil bygge

jeg er arkitekt

jeg lager noe

som ikke altid noen vil ha


men det gjør lite

så lenge jeg får virke


noen ganger er det noe som må sies

selv om det ikke er riktig

eller forteller noe som helst


om tanker som strømmer gjennom hodet om viktige ting

det er det som bukowski mener

mener jeg


vi måler bicepser og det som verre er


det er bare statikk og specs som selger

merkevareoppbygging

pengesluk som styrker en matriell og kjedelig vestlig verden

cold as ice


som sprer seg helt ned her i

fjerne østen i gamle siam

hvor jeg søker lykken


ikke bare blant kvinner

men også i øl


de viser mindre fotball på tv

enn jeg trodde


men kjærligheten lever 

uten telelinser og teleskoper

fra svarowski og canon


god eller dårlig service


jeg trenger ikke se 450 arter

er glad bare det står til liv

noen ganger


er vennskap viktigere

enn statikk og specs

status og rang


hvis dere ikke har mere vidd

enn å høre på tore tang

- eller er den for trang

og bare passer hjemme i norge


tror vi ikke at alle land 

har en sånn sang

en slik en vederstyggelig en


tror noen at vi er one of a kind


til dere som ikke er her

har jeg en ting jeg vil si


bli hvor dere er


vi trenger ikke flere

som kjører bil til alt de foretar seg

og glemmer sine kamerater

som har hatt en tyngre vei


de gjør det også her

men glemmer altså ikke sine falne venner

på en dag som denne


og til de som ennå lever


svarowski og canon

- eller vm i katarr


et spark til dere alle

så rettferdig og hardt jeg kan

bak der dere hører hjemme



Trygda er mer enn nok


hvis man er det man er


her.





Intet nytt under solen altså -

men det måtte ut.





Masse rock’n’Roll som alltid til dere mine kjære



                                            ☺


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen